حسرت در حسرت تاملی بر دیوان حسرت همدانی
نویسندگان
چکیده
محمد تقی همدانی متخلص به حسرت از شاعران غزل پرداز عصر قاجار(دوره فتحعلی شاه) است که همچون بسیاری از شاعران سبک بازگشت در پس قافله شعرای این دوره، خامل ذکر باقی مانده است. تنها چاپی که از دیوان او صورت گرفته، چاپ رضا عبداللهی است که برای اولین بار در سال 1389 توسط انتشارات نگاه منتشر شده است. این تصحیح به دلایل فراوان از جمله استفاده مصحح از یک نسخه واحد آن هم نسخه ای ناقص و مغلوط و دسترسی نداشتن به دیگر نسخ اقدم و اصح، با تحریف و تصحیف فراوانی صورت گرفته است و بسیاری از ابیات با بدخوانی، ابهام، افتادگی و اشکال در وزن ضبط شده است. نگارنده با رجوع به قدیمیترین و صحیحترین نسخه و نیز چند نسخه دیگر از دیوان، بسیاری از اغلاط و تحریفات دیوان چاپ شده را تصحیح کرده است که در این مقال ضمن معرفی اجمالی این شاعر به برخی از این تصحیحات اشاره کرده است.
منابع مشابه
دیوان اشعار حسرت مشهدی به خطّ خود شاعر
آنچه از گذشتگان به صورت نسخههای خطی برای ما باقی مانده، هر کدام گنجینهای است که باید در حفظ، احیا و شناسایی آن کوشید. با وجود آن که در سال های اخیر، سعی فراوانی در شناسایی و معرفی این گنجینههای نفیس صورت پذیرفته؛ ولیکن هنوز راه نرفته بسیار است؛ چراکه هنوز دواوین شعری و متون منثور فراوانی در گوشه و کنار کتابخانهها، در زیر غبار نسیان و فراموشی است. یکی از این آثار مجهول القدر و ارزنده، دیوان ...
متن کاملبررسی عنصر «حسرت» در اندوهیادهای شاعران معاصر
مرثیه، شعری است که در ماتم گذشتگان و تعزیت بازماندگان و اظهار تأسّف و تالّم بر مرگ عزیزان از دست رفته یا حوادث و بلایای ناگهانی یا طبیعی و... سروده شده است. سوگ سرودههای ادیبان برای دیگر شاعران را میتوان از قدیم ترین انواع شعر رثائیه دانست که نخستین نمونه های آن در دیوان رودکی در رثای شاعری به نام مرادی و یا در مرثیهی شهید بلخی یافت می شود. در دورهی معاصر نیز، سرودن اندوهیاد برای شاعران توسّ...
متن کاملتصویرسازی با عاطفۀ اندوه و حسرت در اشعار سیاوش کسرایی
هنر با غلبۀ احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز میشود و او را به سرودن، خلقکردن و ایجاد اثر هنری وا میدارد؛ این واکنش که حاصل تجربیات روحی هنرمند است، یکی از عناصر اصلی و محرک در سرودن شعر محسوب میشود. یکی از مهمترین ویژگیهای آدمی، عاطفهورزی است. این ویژگی طرز نگاه انسان و ازجمله هنرمند را نسبت به پدیدهها و مفاهیم هستی تبیین و مشخص میکند. عاطفه در قلمرو آفرینش هنری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
متن شناسی ادب فارسیجلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۱۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023